tervezés

Erőforrásaid hasznosítása

Üzleti tervezés, avagy stratégia nélkül nincs sikeres üzlet

Tudjuk, hogy az első lépés a legnehezebb. És értjük, hogy amikor végre összeszedted a bátorságot, eldöntötted, hogy vállalkozásodban változásokat vezetsz be, lendületben vagy, csinálnád… dehogy van türelmed szöszölni, latolgatni, tervezgetni. És azt is látjuk, hogy a legnagyobb nehézség akkor adódik, amikor sajnálod az időt a tervezésre és emiatt nem használod ki a cégedben rejlő lehetőségeket. Stratégia nélküli indulásból lehet nagy kaland, esetleg vállalhatalan következményekkel…

Persze a céltalan bolyongásnak is megvan a maga bája, lehet improvizálni, kipróbálni magad, mint a celebek az őserdőben – bár azt is biztosan sejted, hogy ezek a tévében bemutatott történetek rendkívüli tervezést és szervezést igényelnek, sok ember kemény munkája és profizmusa kell ahhoz, hogy a spontánnak látszó eseményeket minden résztvevő megússza ép bőrrel. Ráadásul szórakoztató, vicces is legyen…

Ha vállalkozást vezetsz, induláskor, és az egyes mérföldkövek közötti időszakokban is szükséged lesz egy átfogó nagy, és folyamatosan újabb, kisebb stratégiai tervekre. Meg kell határoznod bizonyos dolgokat, hogy az eredmény is az lehessen amit szeretnél. Vagy ha az nem lehet, legalább kiderülhet mielőtt még nagy áldozatot hoztál volna érte – fölöslegesen.

Hogy mit kell meghatároznod a stratégia kidolgozásánál?

Például ilyeneket:

• Merre veszed az irányt, hova szeretnél eljutni?
• kinek a problémájára kínálsz megoldást?
• mi legyen a terméked, szolgáltatásod?
• akinek megoldást kínálsz a problémájára, ő szeretné megoldani ezt a problémát?
• hogyan képzed az árakat, hogyan állítod össze a csomagokat?
• hogyan kommunikálod, milyen csatornákat, milyen hangvételt alkalmazol?
• milyen erőforrásokra van szükséged?
• mire van még szükséged ahhoz, hogy eljuss oda ahova indultál?
• milyen várható események téríthetnek el célodtól?
• milyen váratlan eseményekre kell felkészülnöd?
• mi történik, ha módosítanod kell a terveidet?
• véglegesen le kell mondanod a célod eléréséről, vagy csak egy részére kell B tervet kitalálnod?
• mi az ami akadályozhat abban, hogy elérd a célodat?
• elhárítható az akadály?
• ha elhárítható, mibe kerül az elhárítás?
• megéri a ráfordítást?
• ha elérted a célodat, mihez kezdesz az eredményeddel?

Sok esetben a motiváció a lényeg

Igen, ez a legutóbbi, hogy mihez kezdesz az eredményeddel… ha ezt tudod, hogy mi az, és nagyon ragaszkodsz hozzá, nagyon szeretnéd elérni, akkor az elég motivációt adhat ahhoz, hogy akkor is folytasd célod elérése érdekében a tevékenységet, amikor nehézségek adódnak, elfáradsz vagy túl sok akadályba ütközöl…

Elmesélek egy esetet amivel nemrég találkoztunk, a stratégia nélkül indított marketing tevékenységről. A cégvezető közvetlenül egy on-line marketingeshez fordult, mert az volt a célja, hogy a meglevő kapacitásokat jobban kihasználva, lendületbe hozza, felpörgesse a vállalkozást.

Úgy érezte, van még lehetőség a cégben, sokkal több ügyfelet is ki tudnának szolgálni.

Az on-line marketinges belevetette magát a munkába. Blogot indított, levelező rendszert beállított, közösségi médiában profilokat szerkesztett. És elkezdte használni a hálózatot, elkezdett kommunikálni. Ekkor kezdődött a probléma. Nem tudta, hogy ugyan kit érdekelhet ennek a cégnek a tevékenysége, ugyan milyen tartalmat lehetne írni erről a cégről, ami bárkit is érdekelhet, ugyan hol lehetnek a vevők. És ezek az ő számára azonosítatlan és ismeretlen lehetséges vevők – ha léteznek egyáltalán – ugyan mire lennének kíváncsiak, mire lennének vevők?

A technikailag szépen felállított on-line kommunikációs rendszerében sorozatosan publikálta a különféle tartalmakat, információkat, blogbejegyzéseket írt, és osztott meg. De mivel senkihez sem szóltak, senkinek a kérdéseire nem adtak választ, senkinek a problémájára nem kínáltak megoldást… sajnos nem terjedtek futótűzként. Igazság szerint nem is nagyon olvasták el azokat. Az alkalmankénti 1-2 kattintásról riportokat írogatott, amelyben megmagyarázta, hogy ez a tevékenység nem elég érdekes, és a semminél ez is több…

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy valóban, a semminél több volt!

Jelentkezett néhány vevő, a lehetséges ügyfélkör legkülönbözőbb szegmenseiből. Értsd ez alatt, hogy mindenkinek más igénye volt, mindenkinek új megoldásokat kellett kidolgozni. Nem lehetett rutinból gyorsan és jól dolgozni, rengeteg időt vett igénybe már az is, hogy a vevői igényeket feldolgozták, és a megvalósítás még csak utána következhetett. Súlyosbítja a helyzetet, hogy egy egyedi szolgáltatásokat nyújtó, B2B, tehát üzleti szolgáltatást nyújtó cégről van szó. Már az is rengeteg időt takarított volna meg, ha a vevőkör úgy tevődik össze, hogy legalább nagyjából hasonló szolgáltatást vettek volna igénybe. Vevőkről, vevők szerzéséről itt és itt is írtunk korábban.

De stratégia nélkül, tervezett és célzott kommunikáció nélkül miért is jöttek volna hasonló vevők?

Nem véletlen, hogy a stratégia tervezés vállalat irányításban, kommunikációban, marketingben egyaránt a legköltségesebb feladat. Ugyanakkor a legnagyobb hasznot hozó befektetés is. Jó stratégiával biztosíthatod magadnak a kellemes vevőkört, folyamatos bevételt az általad kívánt tempóban. Jó stratégiával megtalálod magadnak a legkönnyebben elérhető profitot. Erőforrásaid legkedvezőbb hasznosítását. Ha számodra is elérhető, jó sratégiát szeretnél, tudod hol találsz minket, számodra is kidolgozzuk erőforrásaid legkedvezőbb hasznosítását, megtaláljuk a vállalkozásodban rejlő legkönnyebben elérhető profitot.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

9 − 1 =