tippek

7 dolog amit ne tanuljunk el a multiktól

Törött sín, melynek egyszer csak vége van

Bejegyzéseinkben időről időre kulcsokat, képleteket hozunk, hogy tanuljunk a naaagy, profi, tudatosan építkező vállalatok napi gyakorlatából. De van néhány dolog, amit a legsikeresebb vállalatok rendre alkalmaznak, annak ellenére, hogy számunkra sem feltétlenül előnyös…

 

Csak valahogy így alakult… na de nézzük, mi az amit kisvállalkozóként inkább ne tanuljunk el a nagyoktól?

1. Minden apróságról protokollt írni

Vannak jól sikerült projektek, amelyekből mindenképpen érdemes levonni a következtetést, ismertetni, mintaként állítani az alkalmazott megoldásokat a munkatársak elé. De a környezetből kiragadva, vakon követni a forgatókönyvet, ami egyszer valahol jól sült el… nem mindig éri meg. A spontaneitás, a helyzetnek és a körülményeknek megfelelő viselkedés szerintünk hatékonyabb, mint gépiesen követni az előírt lépéseket. Ha a helyzetnek és az általános vállalati irányelveknek megfelelően reagálunk, ráadásul az ügyfél sem úgy érzi majd, hogy robottól vásárol, akinek nincs egy önálló mondata. Gondoljunk csak a rendőrviccekre, ahol a közeg vakon követi az előírást aminek következtében rendre mókás helyzetekbe kerül – mert ő nem tehet mást.

2. Hosszú, sehova se tartó meetingek

Sok cég már eltért ettől a szokástól, de számos helyen még most is divat időrabló, viszont nem hatékony csoportos megbeszéléseket tartani. Ezeket néhány szemfüles karrierépítő a maga hasznára tud fordítani, mert megragadja az alkalmat a önfényezésre. Erre válaszként sok helyen már időhatáros projektmeetingeket tartanak, amelyek legkevésbé sem arról szólnak, hogy ki tudja jobban mímelni a figyelmet és hatékonyabban elnyomni az ásítást, hanem célokat tűznek ki, és ezekhez feladatokat és határidőket határoznak meg. Na ezt viszont érdemes kisvállalkozóként is beiktatni – vagy legalább valamilyen, a tevékenységednek megfelelő szoftvert használni. Ingyenesen is használható projekt menedzsment szoftverekről a MarketingMagok Marketing Alapozó Kelléktárban olvashatsz bővebben, amennyiben feliratkoztál, vagy feliratkozol rá.

3. Ragaszkodás az ötletgazda által írt első üzleti tervhez

Az ötlet kitalálója nem feltétlenül jó abban, hogy kivitelezhető üzleti modellt dolgozzon ki és tesztelje is azt. A terveket néha a valóság új utakra tereli. A rugalmasság, az éber figyelem a kivitelezésnél legalább annyira fontos mint egy elfogadott üzleti terv a prezentációban. Jobb tehát, ha megvan az innováció, kidolgozzuk az üzleti tervet, majd teszteljük, alakítgatunk rajta, mérjük, próbálgatjuk. Hogy inkább előbb derüljön ki, hogy mit várhatunk tőle, vagy mit hozhatunk ki még belőle.

4. A tapasztalt vezetők véleménye fontosabb, mint az új megközelítés

Az írásunkat inspiráló cikk – érdemes eredetiben itt elolvasni, rengeteg hasznos tanács van benne – egy Kodak példát hoz, ami nagyon jól szemléltei a helyzetet: a Kodak vezetősége mindenkinél jobban ismerte a filmekkel kapcsolatos piacot, de semmit nem tudott a digitális technológiákról. Nem gondolták, hogy szemük előtt a trónkövetelő… Érdemes tehát nyitottnak lenni, kimenni az utcára és rácsodálkozni az újdonságokra ahelyett, hogy leragadunk annál, ami korábban biztos volt.

5. Jobban figyel a konkurenciára, mint a fogyasztóra.

Amikor versenytársak együtt járnak szakmai és szabadidős rendezvényekre, üzleti baráti viszony alakul ki közöttük. Ismerik egymást és alig várják, hogy valaki elkotyogjon valamilyen információt mondjuk bowlingozás közben… Magyar kisvállalkozók között nem annyira elterjedt talán még ez a hozzáállás. Lehet, hogy még időben jelezzük, hogy hasznos dolog a konkurenciát elemezni, mégis sokkal jobban megéri figyelni a fogyasztóra, az ő igényeire, életmódjára, lehetőségeire. A konkurencia is csak az ő segítségével, a fogyasztó minél jobb megismerésével és kiszolgálásával győzhető le. Fent említett írásból egy Steve Blank idézet: “Nem tudsz előre haladni, ha folyton a visszapillantót figyeled.”

6. Az értékesítés a király

Hallottunk már olyan cégről ahol az értékesítő munkatársak valamivel a szerintünk indokolt mértéknél nagyobb elismerésnek örvendenek. Mert úgymond ők hozzák a pénzt, nélkülük nem lenne bevétel, vagy legalábbis nem ekkora. Viszont ahhoz, hogy az értékesítő jól teljesítsen, és eredményt produkálhasson, előbb sok embernek/osztálynak kell jól végeznie a munkáját. Kell termék, stratégia, árképzés, marketing, sőt, még az sem sokat ér, ha a piac változik, ésjelentősen lecsökken az igény az ilyen termékre. Kell tehát innováció, termékfejlesztés, ügyfélszolgálat… és még sok minden más is ahhoz, hogy az értékesítés király lehessen. De erről már itt is írtunk.

7. Túl sok energia megy a pénzügyi becslésekre

Mi lennénk az utolsók, akik azt javasolják, hogy haladj az árral, és hogy ne tervezd meg a vállalkozás pénzügyeit, a várható bevételt és nyereséget. De láttunk már olyan céget, ahol a pénzügyi tervezésre, riportolásra, kimutatások készítésére olyan sok időt fordítottak, hogy az mindenki számára hátrányos volt. Nem feltétlenül azért mert rengeteg túlóra kellett ahhoz hogy a megfelelő formátumban időre elkészüljenek az előrejelzéseket tartalmazó beszámolók, rengeteg példányban, kötve-fűzve. Hanem azért, mert a túl távoli jövőre vonatkozó számok a túl sok becsült adat miatt rendre nem úgy valósultak meg. És lehet újratervezni. Ehelyett érdemesebb a pontos terveket rövidebb időre készíteni, a távolabbi jövőre vonatkozó tervszámok lehetnek kevésbé konkrétak és nem annyira pontosan kidolgozottak.

A felsoroltak ellenére, e téren semmit nem változott a véleményünk: tudjuk, hogy kisvállalkozóként van még mit tanulnunk a jól prosperáló, tudatosan felépített és gyorsuló pályán tartott vállalatoktól. Tanulhatunk folyamatokat, hozzáállást, gondolkodásmódot, tervezést, szervezést, kommunikációt, és igen… marketing megoldásokat. De még a legnagyobbak módszereit sem követhetjük le anélkül, hogy szem előtt tartanánk a saját vállalkozásunk méreteit, céljait, lehetőségeit, környezetét, kultúráját és igen… a fogyasztóinkat! #tanuljunkanagyoktol

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

kilenc − három =