tippek

Így tervezz nyerő projektet 5 nap alatt

Ha vállalkozó vagy, talán te magad is folyton új dolgokon töröd a fejed. Mi úgy vagyunk ezzel, hogy bárcsak lenne elég időnk azt a sok jónak tűnő ötletet kidolgozni és megvalósítani. Egy ötlet pedig csak akkor ér valamit, ha megvalósítják. De mit szólnál ahhoz, ha előre kiderülne, hogyan lesz az ötletedből, nyerő projekt?

 

Van egy módszer, amivel az egyes ötleteidet megvizsgálhatod, hogy a jókat megvalósíthasd, a nem jókat pedig elengedd vagy eltedd későbbre, hogy ne vesztegesd rájuk az időt, és fókuszálhass arra, amitől valóban eredmény várható. Az öt napos projekttervezés ötletét Jake Knapp dolgozta ki a Google számára, és mostanra már olyan szervezetek használják projektjeikhez mint a British Museum és az ENSZ. Sprint című könyvében leírta a módszert, magyarul is olvasható. De most itt megpróbálom nagyvonalakban összefoglalni a, talán neked is jól jöhet valamilyen formában. Kell hozzá egy csapat, megvalósítandó célok, öt nap, és rengeteg ragasztós cetli. Itt megnézhetsz egy menő videót a folyamatról.

 

 

Hogyan hétfő

 

Az első nap arról szól, hogy a csapat tagjai leülnek, és egyforma cetlikre kérdéseket írnak, megvalósítandó célokról, amelyeket egy projekt során lehetne véghezvinni. Bármilyen projektre alkalmazható. Hogyan oldhatnánk meg azt, hogy… és ide írd be az aktuális megoldásra váró problémádat, például ezt, egy cetlire egy probléma kerüljön, amire a megoldást szeretnéd megtalálni. A példában egy keretbe a falra/ablakra ragasztják a cetliket, tudod mint a detektíves sorozatokban, hogy áttekinthető legyen, de használhatsz ehhez valamilyen szoftvert is, amennyiben te is online dolgozol együtt a csapattársaiddal.

 

Skicc kedd

 

A kedd arról szól, hogy válogatás nélkül minden egyes lehetséges megoldás ötletet felvázoltok külön lapokra, minden lapra egy megoldást. Még nem kell azzal törődni, hogy reális vagy nem, csak az ötleteket gyűjtik, mint egy ötletbörzén. Ha még vettél még részt brainstormingon, nehéz lehet elképzelni, hogy csak úgy gondolkodás nélkül kimondhatod az ötletedet még akkor is ha nem vagy biztos benne – de hidd el, nagyon jó móka. A végső megoldás általában a felskiccelt megoldási lehetőségek valamiféle kombinációjából szokott kialakulni. Egy önként vállalkozó bemutatja az összes skiccet a kollégáknak és valaki jegyzeteli, hogy melyik megoldási javaslat milyen reakciót váltott ki a kollégákból, milyen fogadtatásban részesült és milyen további gondolatokat ébresztett.

 

Döntés szerda

 

A harmadik napon a csoport minden tagja figyelmesen végignézi az összes skiccet, hogy véleményt formálhasson, és kiválaszthassa a neki tetsző gondolatokat. Lehetséges, hogy kialakul egy megvalósítható forgatókönyv, de az is gyakran előfordul, hogy két-három lehetséges prototípus is megvalósíthatónak tűnik és Knapp szerint ez nagyon jó, ezt a lehetőséget “rumble” (dörgés, zörgés)-nek nevezi. A nap végén döntést hoznak, hogy melyikkel mennek tovább, és egy idővonalat készítenek a kiválasztott megvalósítandó projektről. Ilyenkor nem jöhetnek már be új ötletek, csak azokat használhatja a döntésvezető, amelyek már a cetliken szerepelnek, ezeket rendezi újra az idővonalon és ahol hiányos, ott kiegészíti a lépések közötti űrt.

 

Prototípus csütörtök

 

A csütörtök úgy indul, hogy a szerdán összeállított fogatókönyvből a csapat kidolgozza a megvalósítható prototípust. A feladatokat felosztják, általában valaki megírja a szöveget, valaki képeket válogat, más valaki a grafikát készíti el és egy valaki az egészet összeállítja, összegyúrja, hogy egységgé formálja az alapanyagokat, hogy a részekből összeálljon az egész. Nap vége előtt összeül a csapat és végignézi a kész anyagot, ez már olyan mint egy első tesztelés, hogy mi lett a közös munkájuk eredménye. Ilyenkor lehet még csinosítani rajta, formázgatni, akadálymentesíteni a projektet.

 

Teszt péntek

 

Az elkészített prototípus készen áll a megmérettetésre, ezen a napon egy lehetséges ügyfélnek megmutatják a tervet, és az interjú során a csapat tagjai jegyzetelnek, hogy melyek voltak a jó részek amelyekre jól reagált az ügyfél és melyek voltak az érthetetlen vagy nem tetsző részek.

Lehetséges, hogy az ügyfél nem jól reagál, nem tetszik neki a projekt. Ezt hatékony bukásnak nevezték el. Azért hatékony, mert egy hét alatt kiderült, hogy nem működik a dolog, nem több hónapot, évet áldoztak bele mire kiderül, hogy ez így nem jó. De akkor sem kell elölről kezdened mindent. Ott van a csapatod, ott vannak a jegyzetek, az ötletek, és újra nekiállni, újragondolni a projektet nem egy újabb hétig tart, csak át kell venni a nem működő részeket, finomítani, módosítani azokat.

Szerintem ez egy nagyon izgalmas új technika, nem tudom te hogy vagy ezzel, de amikor az idő ennyire fontos és értékes, teljesen fölösleges vállalni a kockázatot, és pl. élesben vinni vásárra a terméket. Ha a Sprint módszert választod, a prototípus kidolgozásával és többszörös tesztelésével játékos formában, fölösleges körök kihagyásával találhatod meg következő aranytojást tojó szárnyasodat. Próbáld ki promóció tervezéséhez, stratégia tervezéshez, akár weboldal vagy szórólap tervezéséhez. Esetleg oszd meg velünk, hogy mire tudnád használni a Sprint módszert, hátha másoknak is segítesz vele.

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

hat − négy =