Skip to content

Integrált marketinggel a cukrászdák megmentéséért

Régebb óta működik a vállalkozásod, és mostanában valahogy nem az igazi? Nehogy azt hidd, hogy egyedül vagy ezzel. Minden vállalkozás életében vannak fordulópontok, ami nagy szerencse. Vedd úgy, hogy ez egy új kezdet, és gondolj át mindent, kérdőjelezz meg mindent amit eddig csináltál. Na nem azért, mert mindent rosszul csináltál vagy gondoltál, hanem azért, hogy felfedd azokat a pontokat ahol változtatnod kell, és a megoldásokat is megtalálhasd.

Persze, ezeket belülről meglátni kicsit nehéz, de van segítség. Itt van például „Buddy, a cukrászdák megmentője” című sorozat, amelyben végignézhetjük, hogyan kell ezt jól csinálni. Buddy Valastro amerikai-olasz cukrászda tulajdonos családokat keres fel, újraindítja a vállalkozásaikat és sikerre viszi azokat. Igen, pénzt is áldoz rájuk, ahol- és amennyit szükséges. Ha úgy gondolod, hogy a kapott pénz a válasz mindenre, akkor ne is olvass tovább. Ha viszont szeretsz tanulni a nagyoktól, érdekel, hogy mit hogyan lát és formál át Buddy, összefoglaltuk neked a lényeget.

 

Az alaphelyzet – Nem megy a bolt!

Adott egy régi cukrászda, amelyben a család által generációk óta őrzött recept szerint készítik a süteményeket, de a helyet mintha meg se látná senki, úgy haladnak el a bolt előtt az emberek. Nincs vevő, ettől aztán a költségeit is nehezen termeli ki a hely. Elkezdődnek a megszorítások. A család tagjai egymásnak ugranak, mindenki a másikat okolja a sikertelenségért. És az alkalmazottak… rossz kedvvel járnak be dolgozni, mindenesként egyetlen feladatot sem teljesítenek megfelelően.

Mi lehet a gond? Demoklész kardja ott lebeg. Mi lesz a vállalkozással, a családi hagyománnyal, a megélhetésükkel? Elkeseredettség és káosz…

 

A kritika maga a segítség!

Itt jön a képbe Buddy. Belép a cukrászdába, ismerkedik, vizsgálódik, elemez, kóstolgat. Képet kap az ott dolgozók egymással való viszonyáról, az együttműködés minőségéről, a (nem) működő folyamatokról. Kikéri a kulcsemberek véleményét a sikertelenség okáról.

Következő lépésben összefoglalja, amit látott. A kritika kemény, sok esetben sértődést okoz. Kiderülnek a személyes motivációk, az érzelmi szálak. Van, aki nem vállalja a változást – érzelmi okból, megszokásból ragaszkodik dolgokhoz, melyek akadályozzák a fejlődést. De végül rálelnek az igazi-, a közös motivációra és megtörténik a fordulat; az ellenállásból együttműködés lesz.

 

A változás vihara – mindenre figyelni kell!

Buddy először megvizsgálja a bolt környezetét, hogy milyen emberek, milyen élethelyzetben élnek a környéken, kik jöhetnek szóba, mint lehetséges vásárlók. Kiválaszt egy jellemző célcsoportot, és számukra készít süteményeket. Olyanokat, amelyek megfelelnek ízlésüknek, élethelyzetüknek és a divatnak is. Igen, a cukrászatban legalább olyan fontos a divat mint a virágkötészetben vagy a lakberendezésben, vagy bármilyen más területen. Az elkészült süteményeket a tulajdonosok először nem fogadják túl nagy lelkesedéssel….

 

Előbb a tulajdonost kell meggyőzni

Nem a tulajdonosi kör fogja megvásárolni és elfogyasztani a süteményeket, a bevételt a vevők jelentik. Az ő kívánságaikat kell megtalálni és teljesíteni.  De mindenek előtt a tulajdonost kell erről meggyőzni. Ezért Buddy kóstoltatást szervez. Néhány felfrissített régi terméket és néhány trendi, általa készített, javasolt terméket kivisz a piacra, a térre vagy az utcára ahol a legtöbb ember megfordul, és felkéri őket egy kis kóstolásra, majd arra – mondják el a véleményüket, melyik terméket választanák?!  A kóstolás eredménye mondja ki a végső szót – azt, hogy melyik termék kerül fel az új termékpalettára. Buddy tanácsa:

„Arra kell koncentrálnotok amiben jók vagytok, amiről megismernek, amitől azok vagytok, akik!”

 

Eszközök, technikai tudás

Buddy biztosítja, hogy a személyzet megismerje az új termékek készítésének fortélyait, ha szükséges, segít új eszközök beszerzésében is, melyek lehetővé teszik a megfelelő mennyiségű gyártást. Kulcsszó az ergonómia, a tisztaság, a hatékonyság.

 

Árképzés

Buddy a számokat is vizsgálja, azaz a vásárlók fizetőképességét, a bekerülési költségeket, a várhatóan eladható mennyiséget és kialakítja a fenntartható árlistát. A termékkínálat összetételében figyel a termékek eltarthatóságára, hogy minden a megfelelő mennyiségben készüljön. A megmaradt süteményeket másnap már nem lehet eladni, ezért óriási kockázat rejlik a szükséges mennyiség kiszámításában. Pontosan annyit kell gyártani mindenből amennyire megrendelés van vagy amennyi a napi forgalomban el is fogy.

 

Adottságok vizsgálata, vásárlói élmény

Vizsgálja a bolt megközelítését, a parkolási lehetőséget, a kirakatot, a feliratokat, a figyelem felkeltő eszközöket. És átalakítja azokat ahol szükséges, hogy új, friss, korszerű és látványos legyen. Hogy pont azt fejezze ki amit a bolt kínál, abban a stílusban, olyan színekkel, olyan feliratokkal, olyan hangnemben, amire a célcsoport felkapja fejét. Megkomponálja mi történjen a vevővel mikor a boltba belép?! Ámuljon, érezze otthon magát, holnap is vissza akarjon jönni, érezze az illatot, lássa a sok finom süteményt a kivilágított pultban; segítse a tájokozódást – minden termék mellett ott a felirat, a neve, az ára. Kívánatos a csomagolás, segítőkész az eladó.

A tulajdonos, aki először pillantja meg az elkészült, berendezett új cukrászdáját, így kiált fel:

„Mindig is ilyent akartam csinálni…!”

 

Az érdeklődés felkorbácsolása

Public relations a tudomány neve, közönségkapcsolat – általa Buddy az új nyitás alkalmával eléri azt, hogy sor álljon az új hely ajtaja előtt. A közönség már a kezdetektől részese volt az átalakulásnak. Szemtanúja volta annak, hogy a kopott cukrászda átalakul – valami történik; eltűnik a régi dizájn, de milyen lesz az új? A kíváncsiságra kiszivárogtatás volt a válasz. A kóstoláskor bevont emberek maguktól, önként kezdték az új hírt terjeszteni.

A nyitás dátuma már előre tudott; Mindenki érdeklődéssel és nagy várakozással tekint az ő “régi-új” cukrászdájára. Tényleg, mint gyerekek a cukorkaboltban – kapkodják a fejüket, mindenki mindent azonnal meg akar kóstolni, el akar vinni haza a családnak, hogy ők is részesüljenek a jóból. Ez lesz az az élmény, az a bizonyos első benyomás amire emlékezni fognak; ez fogja visszahozni a vevőket a boltba.

A következő interjú már néhány héttel később készül, a tapasztalatok fényében, a tulajdonos ilyeneket mond:

„Biztos vagyok benne, hogy jó irányba haladunk!”

Buddy Valastro egy negyvenéves fiatalember akit világhírűvé tett az, hogy szereti a családját, az embereket, és nem mellesleg kiváló cukrász és mindenre odafigyel, ami segíthet abban, hogy sikeres legyen a vállalkozása, és védenceinek vállalkozása is ugyanúgy.

 

Mit gondolsz? Te tudnál hasonlóképpen körültekintő lenni vállalkozásod indításakor, vagy újraélesztésekor, hogy elérd álmaidat?

 

 

Leave a Reply