Skip to content

Tíz lépéssel a hirdetés előtt – tanmese a szolgáltatásmarketingről

– Nincs pénzem marketingre, különben is hol hirdessek, honnan szerezzek új ügyfeleket, múlt héten is jöttek ketten, múlt hónapban összesen tíz új vendégem volt, de nem jönnek vissza. Nem tudom, mostanában mindenki rohan, olyan elfoglaltak az emberek, hogy még manikűrre sem tudnak időt szakítani? Az igaz, hogy még csak kezdő vagyok és kicsit lassabban dolgozok mint a nagy rutinnal rendelkező régiek, de ha nem adnak esélyt se, akkor hogy tudnék fejlődni? Ingyen is fogadok vendégeket, akiket a fodrászatból átcsábítok, de az anyagköltséget sem tudom vállalni a végtelenségig. Áhh, nem megy ez nekem… – panaszkodott a néhány hónapja szerződött manikűrös a szalon tulajdonosának, további engedményeket szeretett volna, míg az üzlet beindul.

– Ok – mondta a főnök – már rég óta szerettem volna erről beszélni veled. Elmondom, hogy látom én a helyzetet. Vegyük végig, pontról pontra, hogy mi az amit tehetnél, amennyiben tényleg akarod, hogy jöjjenek az ügyfelek. De, ha jól értem, nem az a baj, hogy nincs ügyfél, hanem inkább az, hogy nem tér vissza az első alkalom után. Az ügyfél akkor jön hozzád újra és újra, ha vonzónak tartja a szolgáltató személyét, profinak körülményeket és elégedett az eredménnyel. Ezzel szemben mit lát, amikor ide bejön:

Személyes tárgyak az asztalon és környékén, bögrécske, kisajándék, mackócska, táska, cipő, kardigán, uzsonnás doboz… az ügyféltérben – ezek nem ide valók, szekrénybe velük!

Fény – az lehet, hogy a kislámpa fényénél te jól látod az ügyfél kezét miközben dolgozol rajta, de aki ide belép, az csak egy sötét szobát lát egy pislákoló lámpával. Kapcsolj fel több lámpát, gondoskodj a világításról. Egy szalon összhatása ne legyen sejtelmes, hanem inkább legyen áttekinthető, barátságos és profi!

Tisztaság – ha már van fény, jobban látjuk a porcicát a polc sarkában, a maszatot a szekrény oldalán, és a lámpa burájáról is van mit törölni, ha valaki nagyon keresi, márpedig most pont az a feladat. Takaríts ki alaposan!

Dekoráció – a vendég itt ül előtted fél óráig, tekintete körbejár, a csupasz falak helyett, mennyivel jobb, ha a megpihenhet egy szép képen, ami ráadásul reklám is lehet. A termékek forgalmazói szívesen adnak termékfotót, plakátot, naptárat amivel a szalont dekorálni lehet és a bizalmat kelteni, hogy milyen termékekkel dolgozol. Ez mindenkinek jó. Beszélj velük, kérdezd meg, amikor a megrendelést leadod, hogy milyen marketing anyagaik vannak dekorációs célra!

Személyes megjelenés – ne értsd félre amit mondok, csinos vagy, és tudom, hogy tiszta és rendezett, mert ismerlek, és bízom benned. De az ügyfél, aki most lát először, az nem tudja ezt rólad. Ha a csini szürke utcai ruha helyett fehér és csak erre a célra szánt ruhát veszel fel, azon rögtön látható is, hogy tiszta és profi benyomást kelt. Nem kell nagy dologra gondolni, fehér póló-nadrág-vászoncipó vagy papucs pont megfelel.

Hangulat – ha még fokozni szeretnéd az egészet, hass az összes érzékre, tegyél fel egy halk háttérzenét, ne feledd, ez nem az önkifejezés helye, ha szabadidődben lakodalmast vagy metált hallgatsz, itt az ügyfélnek akkor is semleges, nyugtató, relaxáló, halk háttérzenét szolgáltass.

Szórakoztatás – nem kell mindig beszélned. Ne gondold azt, hogy érdeklődnöd kell a magánéletéről, nem kell megkérdezned, hogy hová megy nyaralni, és neked se kell mindenképpen részletezni, hogy mit mondott tegnap az anyósod. Persze, ha valakivel már olyan viszonyban vagy, hogy megteheted, akkor az más, bár hidd el, ha munka közben a munkára, az ollóra, a lakkra, a körömágyra koncentrálsz, előbb végzel és az eredményen is meglátszik. A jó értelemben.

Eszközök – amit a ruháról már megbeszéltünk, az erre is vonatkozik. Egy manikűrös esetében az első amit megnéz az ügyfél, hogy mennyire bízhat a tisztaságban és az igényességben, nagy kára származhat abból, ha a szolgáltatója nem tartja be ezeket a szabályokat, mindenki hallott már begyulladt körömágyról, és hidd el, nem vonzó. Nem nagy beruházás kis fehér törölközőket venni, betakarókat és akár kis fehér plédet, ha fázna a vendég míg a lába az illatos áztatóban pihen. Ha az eszközök egyforma kis dobozkákban szépen egymás mellett sorakoznak, könnyen tisztán tarthatóak, áttekinthetők és könnyebben megtalálod őket. Ettől is profibb az összhatás.

Légy ott – sok kezdő szolgáltató követi el azt a hibát, hogy amikor nincs vendég, elszalad, kiugrik a boltba, leragad valahol beszélgetni, megiszik egy kávét, mert minek rohanjon vissza. Az a helyzet, hogy ez is másképpen van. Ha pont nincs vendég, a fodrászaton meg a kozmetikában mindig van, és ezek a te potenciális vendégeid is. Ha megszokják, hogy látnak téged, ott vagy, dolgozol, pakolgatsz, szépítgeted a helyiségedet, olvasgatsz egy könyvet vagy éppen a telefonodat nyomkodod, és készen állsz arra, hogy fogadj egy vendéget vagy beírj egy időpontot a naptáradba, akkor esélyt adsz arra, hogy odasétálnak és kérnek egy időpontot.

Árképzésről is szót ejthetnénk, de azt már az elején megbeszéltük, hogy a szalon árfekvésének és a vendégkörnek megfelelő árakon dolgozol, ezen nem kell most változtatni. Mégis, a vevő többet kap a pénzéért amennyiben az elmondottak alapján megteszed a szükséges lépéseket és teszed a dolgod. Az eredmény az lesz, hogy a vevő ugyanannyi pénzért egy magasabb szintű szolgáltatásban részesül majd.

Nos, ha ezek mind megvannak, és a fodrászatból átjön egy vendég, meg a kozmetikából, ilyen hozzáállással és körülményekkel találkozik, semmi sem ment meg attól, hogy következőleg is bekopogjon hozzád, amikor erre jár.

A szolgáltatásmarketing nem csak a hirdetést jelenti. Kommunikálsz a munkád minőségével, az eszközeiddel, a ruháddal amit viselsz, a szavaiddal, az összhatással amit a vendégben keltesz. A jelenléteddel, az áraiddal. Tudom, ez sokkal több munkával jár, mint fizetni egy hirdetést.

De ha komolyan veszed, és kitartóan hosszú távon követed ezeket az elveket, akkor esélyt adsz arra, hogy az ügyfelek megszeretnek és visszajárnak hozzád. Ettől aztán a vállalkozásod is megerősödik, kiszámítható bevételhez juttat és biztosítja a megélhetésedet. Esetleg tovább is léphetsz, mert itt még nincs vége, de az már egy másik fejezet. És meglehet, hogy ahhoz majd hirdetni is fogsz…

Leave a Reply